1. Hjem
  2. For skole
  3. Læring i friluft

 

I prosjektet Læring i Friluft er hovedmålet mer og bedre uteaktivitet i grunnskolen. Med mer menes at det prioriteres å bruke mer tid på å være ute og med bedre menes at uteaktiviteten er godt forankret i kompetansemål og overordnet del i Læreplanverket. I prosjektet ønsker vi å inspirere lærere, gi de trygghet og kunnskap til å systematisk ta i bruk naturen som læringsarena.

Naturen gir oss mennesker utallige helsefordeler. Bare ved å oppholde seg ute i natur gir oss helsegevinster. Blant annet senkes blodtrykk, angstfølelser reduseres, immunforsvaret støttes, konsentrasjon økes og det roer ned stressystemene i kroppen vår. Vi blir også utsatt for det livsviktige dagslyset, som både initierer og opprettholder mange biologiske funksjoner i kroppen. Når man flytter klasserommet ut, blir fysisk aktivitet en naturlig del av hverdagen, som er veldig viktig for helsen vår. Det er også en unik mulighet til å styrke sosiale relasjoner elevene seg imellom, samt mellom elevene og lærer. Forskning viser at elever som har jevnlig uteskole, har flere sosiale relasjoner i klassen, sammenliknet med elever som ikke har uteskole. Det viser seg at sosiale relasjoner har enorm påvirkning på helsen vår, ikke bare den psykiske helsen, men også direkte på vår fysiske helse. Skolen skal være en helsefremmende arena som skal fremme både fysisk og psykisk helse. Det å oppholde seg mye ute i naturen er gratis og helsefremmende for både elever og lærere.

Samtidig som skolen skal være helsefremmende, skal den «bidra til at elevene utvikler naturglede, respekt for naturen og klima- og miljøbevissthet» (LK20). For å bli glad i, og utvikle respekt for naturen, må man tilbringe tid ute i naturen. Læringen ute i naturen har en mer praktisk, virkelighetsnær og variert tilnærming, som vi vet er viktig for barn i grunnskolealder og som gir en kompetanse som elevene i større grad kan dra nytte av.

Friluftsrådenes Landsforbund har laget en læringsportal med undervisningsopplegg i alle fag, hvor lærere kan finne inspirasjon: Læringsportal

Her kan en lese om hvordan uteskole kan organiseres på tre ulike måter for å fremme forskjellige former for kunnskap og kompetanse hos elevene: Naturen som læringsarena
1. Timeplanfesta uteskole
2. Erfaringsbasert læring
3. Stedsbasert læring

Gjennom prosjektet Læring i Friluft tilbyr vi kompetanseheving for skoler og lærere. Vi tilbyr kurs med inspirasjon, undervisningstips, tips til planlegging av uteskole, forslag til uteskole årshjul, hvordan man kan jobbe med for- og etterarbeid på skolen, bruk av nærmiljøet og naturens effekt på mennesket og helsen. Kurset kan tilpasset ut fra skolens behov og deres erfaring med naturen som læringsarena.

Ta kontakt om din skole ønsker kompetanseheving på Læring i Friluft.

Kontaktperson: Isabel Blindheim Jacobsen, Prosjektleder Læring i Friluft
Mail: isabel.blindheim.jacobsen@jarenfri.no
Telefon: 93850878